Lovagi játékok

bl küldte be időpontban

A 3. osztályos diákok Mátyás királlyal, a korabeli mindennapokkal, szokásokkal ismerekedtek.

 


Digitális Témahét
2016. április 4-8.

 

 

 

A 2016. április 4-8. között lezajlott Digitális Témahéten a 3. osztályosok Mátyás király személyével, a korabeli mindennapokkal, szokásokkal ismerekedtek. A különféle módszereket, eszközöket felhasználó projekt elnevezése: Lovagi játékok.

A projekttervet készítette: Kiss Mónika
Átdolgozta: Salamon Péterné
 

Összefoglalás

A diákok olvasás órákon ismerkednek a Mátyás királyról szóló történetekkel, mondákkal. A színes szövegek - amellett, hogy a gyermekek fantáziáját, kreativitását megmozgatják-, segítik a mesei, csodás elemek és valós tények közti különbség felfedezését. Betekintést nyújtanak a Mátyás király korabeli mindennapokba, szokásokba, hagyományokba. A gyerekek képzeletbeli utazással megismerhetik a királyi udvart, annak jellegzetes szereplőit, egy-egy szimbólumát. A szereplők megelevenednek, a diákok elkészíthetik a saját váruk modelljét, az udvar alakjait, a csoport címerét. A gyerekek az átélt kalandjaikról krónikában számolnak be. A krónikások már nem lúdtollal, pergamenen örökítik meg az eseményeket, mint elődeik, hanem élnek a modern technika lehetőségeivel, IKT eszközöket használnak, új alkalmazásokkal ismerkednek munkájuk során. Élményeiket így messzi földön is megismerhetik, tudásukat, kalandjaikat megoszthatják másokkal. Miután a próbákat kiállták, maguk is lovaggá válhatnak Mátyás király udvarában.

Tantárgyak köre: magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra, technika, ének-zene, néptánc, testnevelés
Évfolyamok: 3. évfolyam
Időtartam: 20 óra

 

A projekthez szükséges eszközök:

  • digitális fényképezőgép
  • számítógép/laptop a pedagógusnak
  • számítógépek/tabletek a gyerekeknek
  • projektor, interaktív tábla

Szoftverek:

 

3.a HÉTFŐ KEDD SZERDA CSÜTÖRTÖK PÉNTEK
1 Fogalomcsoportok térképe, ismeretek aktivizálása
TKM-táblázat, csoportok kialakítása
(1 tanóra)
Nagyvázsonyi vár megismerése az internet segítségével
Csapatzászló készítése
(1 tanóra)
Nagyvázsonyi vár elkészítésének megtervezése, anyagok, eszközök előkészítése
(papírkivágó, lego, dobozok)
(1 tanóra)
Tatay Sándor: Kinizsi Pál című regényének olvasása, olvasónapló készítése fejezetenként
(1 tanóra)
TKM-táblázat befejezése, a projekt eredményeinek összefoglalása
olvasás óra
2 Mátyás király és Kinizsi Tk:98-99. o.
(a történet feldolgozása)
(1 tanóra)
Tatay Sándor: Kinizsi Pál című regényének olvasása, olvasónapló készítése fejezetenként
(1 tanóra)
Tatay Sándor: Kinizsi Pál című regényének olvasása, olvasónapló készítése fejezetenként
(1 tanóra)
Nagyvázsonyi vár makettjének elkészítése
(1 tanóra)
Osztályok bemutatói
- vár makettek
- címerek
- vár lakói, ruházatuk
- rövid bemutató a héten feldolgozott olvasmányokból
(ez lehet egy előre elkészített felvétel, ppt, vagy egy dramatikus jelenet is)
(2 tanóra)
3 Krónika írásának megkezdése
Mátyás a keménykezű uralkodó Tk: 95.o.
(délutáni foglalkozás)
Játéktanítás:
Védem a váramat – a másik sereg zászlajának megszerzése
(délutáni foglalkozás)
Lovagi torna:
a feladatok teljesítése csapatonként
(délutáni foglalkozás)
Nagyvázsonyi vár makettjének elkészítése
(délutáni foglalkozás)
4 Játéktanítás:
Adj király katonát!
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika befejezése, közzététele
(délutáni foglalkozás)

 

3.b HÉTFŐ KEDD SZERDA CSÜTÖRTÖK PÉNTEK
1 Fogalomcsoportok térképe, ismeretek aktivizálása
TKM-táblázat, csoportok kialakítása
(1 tanóra)
Mátyás király udvari bolondja Tk:96-97. o.
(a történet feldolgozása)
(1 tanóra)
Mátyás udvarában Tk: 104. o.
Királyi lakomák, felséges ételek Tk: 105. o.
(1 tanóra)
Mátyás palotája
Tk: 106-107. o.
(1 tanóra)
TKM-táblázat befejezése, a projekt eredményeinek összefoglalása
(1 tanóra)
2 Mátyás király meg a juhász Tk: 90-91.o.
(a történet feldolgozása)
(1 tanóra)
Reneszánsz zene, lant hangjának megismertetése
(1 tanóra)
Reneszánsz zene, lant hangjának megismertetése
(1 tanóra)
Tánclépések tanulása a reneszánsz kornak megfelelően
(1 tanóra)
Osztályok bemutatói
- vár makettek
- címerek
- vár lakói, ruházatuk
- rövid bemutató a héten feldolgozott olvasmányokból
(ez lehet egy előre elkészített felvétel, ppt, vagy egy dramatikus jelenet is)
(2 tanóra)
3 Játéktanítás:
színcápa
(délutáni foglalkozás)
Királyi vár, palota lakóinak elkészítése
(öltöztethető kartonfigurák: király, katona, udvari bolond, királynő, szolgák stb.)
(délutáni foglalkozás)
Királyi vár, palota lakóinak ruházata
(öltöztethető figurák ruházatainak elkészítése)
(délutáni foglalkozás)
Királyi vár, palota lakóihoz tartozó kiegészítők készítése
(fegyver, hangszer, királyi ékszerek stb.)
(délutáni foglalkozás)
4 Krónika írásának megkezdése
Mátyás a keménykezű uralkodó Tk: 95.o.
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika befejezése, közzététele
(délutáni foglalkozás)

 

3.c HÉTFŐ KEDD SZERDA CSÜTÖRTÖK PÉNTEK
1 Fogalomcsoportok térképe, ismeretek aktivizálása
TKM-táblázat, csoportok kialakítása
(1 tanóra)
Mátyás, az igazságos: osztályunk erényei
- címer fogalma
- jelképek pl.: erő, szív
(internethasználat)
(1 tanóra)
Holló a címeren
Tk: 102. o.
(szövegfeldolg.)
(1 tanóra)
Hogyan került a holló Mátyás címerére?
Tk: 103. o.
(szövegfeldolg.)
(1 tanóra)
TKM-táblázat befejezése, a projekt eredményeinek összefoglalása
olvasás óra
2 Egyszer volt Budán kutyavásár Tk:92-94. o.
(a történet feldolgozása)
(1 tanóra)
Címerek készítése
(1 tanóra)
Mátyás korának fizetőeszközei
(internethasználat)
(1 tanóra)
Csapatok pénze
A fizetőeszközök elkészítése
(1 tanóra)
Osztályok bemutatói
- vár makettek
- címerek
- vár lakói, ruházatuk
- rövid bemutató a héten feldolgozott olvasmányokból
(ez lehet egy előre elkészített felvétel, ppt, vagy egy dramatikus jelenet is)
(2 tanóra)
3 Játéktanítás:
Híres mesterségem címere…
(délutáni foglalkozás)
Címerek készítése
(délutáni foglalkozás)
Saját fizetőeszköz tervezése, anyag- és eszközszükséglet meghatározása
(délutáni foglalkozás)
Költs el egy húszast! – játékkal a címerek, pénzek értékelése
(délutáni foglalkozás)
4 Krónika írásának megkezdése
Mátyás a keménykezű uralkodó Tk: 95.o.
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika, krónikaszótár írása
(délutáni foglalkozás)
Krónika befejezése, közzététele
(délutáni foglalkozás)

 

Krónika írása

A csoportok az első napon készített fotók, videók közül kiválasztják, amelyek nekik a leginkább tetszenek, amelyek szemléletesen ábrázolják, mi történt a feladat elvégzésekor, milyen volt a résztvevők hangulata, milyen tevékenységeket végeztek el. A gyerekek a gyakorlatban felhasználják a fogamazás órákon már elsajátított ismereteiket, röviden kommentálják a fotókat, videókat, visszajelzést adnak, mi az, amit az aznapi, tevékenységek során megtanultak. A krónika elkészítéséhez választhatjuk a Smilebox vagy a Madmagz alkalmazást is.

A krónika befejezése

A gyerekek összegezik az utolsó lovagi kalandjaikat. A krónikások személyes megjegyzést is tesznek arról, mi az, amit ők tanultak a projekt során, mi tetszett nekik legjobban, mi az, amiben önmaguk szerint a legtöbbet fejlődtek. A krónika innentől kezdve megosztható másokkal. Mind a Smilebox mind a MadMagz alkalmazás lehetőséget nyújt erre. Így a krónikások által elsajátított ismeretek, átélt élmények közkinccsé válhatnak, a modern technológia, az IKT eszközök alkalmazásának segítségével.

 

3.a osztály

Mátyás király és Kinizsi

Kinizsi Pál megszemélyesíti a hős alakját. Bár egyszerű molnárlegény volt, mégis a legnagyszerűbb lovagi erényekkel rendelkezett. A történettel, a hős személyiségével könnyen azonosulni tudnak a gyerekek. A monda alkalmat teremt rá, hogy megbeszéljük, melyek a valós elemek benne, (pl.: Kinizsi Pál személye, vitézsége) és melyek a csodás elemek. Megnézzük Kinizsi nagyvázsonyi várának fotóját, alaprajzát az interneten, megismerkedünk a vár részeivel is a szövegértést fejlesztő gyakorlatok könyvünkből (38-39. o.).

Tatay Sándor: Kinizsi Pál

A regény megismerése, feldolgozása olvasónapló segítségével.

„Adj király, katonát!” játék

A csapatok egymással szemben állnak, köztük néhány méter távolság van. A közös csoportba tartozó gyerekek megfogják egymás kezét. Az egyik csapatból kiáll egy képviselő, aki átkiabál a másik csoportnak:
- Adj király, katonát!
- Nem adok!
- Ha nem adsz, szakítok!
- Szakíts, ha bírsz!

A kisgyerek nekifut a szemben álló csapat „láncának”. Ha szét tudja szakítani, magával vihet egyet az „ellenfél” csapat tagjai közül. Ha fennakad a „láncon”, maga marad ott, beáll a csapatba. A játékot az eddig védekező csapat folytathatja. Az a csapat veszítette el a játékot, ahonnan elfogytak a csapattagok.
(A játéknak más variációja is lehetséges.)

Védem a váramat játék

A csapatok elhelyezik a zászlójukat az udvaron egy általuk jól védhető helyen. Számháborúhoz hasonlóan játsszuk, de a regényből megismert számokat, neveket, helyszíneket lehet csak választani.

Lovagi torna

Feladatok teljesítése csapatonként a tornateremben, udvaron.

A csoportok elkészítik az udvari kalandok helyszínét, a királyi várat

Csoportok várépítő lehetőségei:

Virtuális várépítés:
A gyakorolj.hu oldalról elérhető a következő két várépítő program:
build-castle, citycreator

Lego-ból:

Az előző témánk a LEGO volt, így rendelkezésünkre állnak az építéshez szükséges játékelemek.

Nagyvázsonyi vár - Várépítő sorozat papírmakett

Nehézségi fok: 1, kész méret: 15 x 12 x 10 cm, oldalak sz.: 4 x A4, alkatrészek száma: 34, nyelv: magyar

Segítség az elkészítéséhez: Várépítő
Újrahasznosítás 1: Papírdobozokból, gurigákból
Újrahasznosítás 2: Összeépíthető tojástartókból

 


Krónika

A krónika online változata elérhető itt.

 


Galéria

 

3.b osztály

Mátyás király meg a juhász

A történetben szerepel a király, a juhász és a nemesek. Az óra alkalmat teremt a klasszikus mesefeldolgozáson túl annak megbeszélésére, hogy milyen fontos tulajdonságokkal rendelkeznek a mese szereplői, miben volt igazsága Mátyásnak illetve a juhásznak. Emellett érdemes kitérnünk a juhász öltözetének jellemzésére, bemutatására, hiszen ezt a későbbi projekttevékenységek során hasznosíthatjuk a gyerekekkel.

Mátyás király udvari bolondja

A történet igen rövid, de arra mindenképpen alkalmas, hogy megismerkedjünk egy újabb udvari szereplővel, az udvari bolonddal. Kiderül, hogy igazából eszes figura.  Gondoskodott a király és udvartartása szórakoztatásáról, csakúgy mint az énekmondók.
A történet világos, rövid, így alkalmat ad rá, hogy a gyors feldolgozása után beszélhessünk az udvari ünnepekről, aminek velejárója volt a zene. Mátyás király udvarában jellemző volt a lant, mint zeneszerszám. A lant hangjának és a reneszánsz zenének a megismertetésére érdemes egy zenei részletet megismerni, meghallgatni. Amennyiben a felvételt nemcsak hallgatjuk, hanem meg is tekintjük, a gyerekek példákat láthatnak az udvari szereplők öltözékére is, amit felhasználhatnak a későbbi feladatoknál.

Mátyás udvarában, Mátyás palotája

Mindkét szövegfeldolgozás az udvar szereplőinek megismerését, egy királyi lakoma, ceremónia elképzelését segíti.

Vár lakóinak, ruházatuknak, kiegészítőknek az elkészítése:

A csoportok elkészítik a vár lakóinak figuráját. Készül király, királyné, lovag, juhász, krónikás. Készíthetnek melléjük kutyát is, (utalva az Egyszer volt Budán kutyavásár mondára) vagy a vár mellé/a vár udvarára lovat a lovagoknak. Jó, ha a gyerekek saját fantáziájukra, kreativitásukra alapozva alkotják meg a szereplők ruházatát, de némi segítségre, útmutatásra bizonyára szükségük lesz. Ilyen segítség lehet, ha egy-egy figura alaklemezét elkészítjük, vagy ruházatra hozunk példát. A gyerekek nagyon szeretik az öltöztető babákat. Rengeteg ötletre lelhetünk a Pinterest oldalán a kulcsszavakat beírva (öltöztető baba) (https://hu.pinterest.com).

 

3.c osztály

Egyszer volt Budán kutyavásár

A monda erősíti a Mátyásról, mint igazságos uralkodóról kialakult képet. Az írás feldolgozásán, a történet megbeszélésén túl fontos kitérnünk a szereplőkre, illetve azok jellemvonásaira. A gyerekek megfogalmazzák, melyik szereplő és miért vált számukra szimpatikussá. Összegyűjtjük a királyra, a kéttehenes gazdára, a hatökrös gazdára és az urakra illő tulajdonságokat. A tanulókkal együtt összegezzük a történet tanulságát.

Miután jellemeztük az első történet szereplőit, kiemeltük pozitív jellemvonásaikat, beszélgetést kezdeményezünk a mi közösségünk legfőbb erényeiről. Megbeszéljük, hogyan, milyen szimbólumokkal) lehetne ezeket ábrázolni. Példát hozunk címerekre (pl.: Mátyás király címere…). Az erényekhez példákat társíthatunk az állatvilágból is (oroszlán – erő, bátorság; róka- ravaszság). Kiemeljük, mi az, amire a mi közösségünk büszke lehet.

Tisztázzuk a címer jelentését, jelentőségét.

„A címer a középkori fegyverhasználaton alapuló olyan - legtöbbször pajzs alakú, meghatározott szabályok szerint szerkesztett - jelkép, amelyet magánszemélyek vagy testületek megkülönböztető jelként jog szerint használnak.” (heraldika)

Holló a címeren, Hogyan került a holló Mátyás címerére?

Miután közösen megismertük az újabb mondát, felidézzük a gyerekekkel, amit a már megismert történetekből a királyi udvar szereplőiről, jellemvonásaikról megtudtunk, és összekapcsoljuk azokkal a jó tulajdonságokkal, amelyek saját közösségünkre jellemzőek.Miután korábban már megismertük a címer jelentőségét, néhány jellegzetes szmbólumát, a csoportok hozzálátnak, hogy elkészítsék a saját címerüket. Mindebben a gyerekek utalhatnak saját tulajdonságaikra, kedvelt tevékenységeikre.
A címerek egyes részeinek elrendezésére a Pinterest oldalon is találhatunk példákat.

A csoportok saját ötleteiket kreatív módon formába öntik, elkészítik saját címerüket. A tevékenységhez szükség lehet papírra, kartonra, festékre, színes papírra, színes ceruzára, filctollakra, grafit ceruzára, ollóra, ragasztóra.
Miután a munkával elkészültek, a csoportok bemutatják egymásnak címereiket. A társak feladata először a címer „megfejtése” lenne, azaz ki kell találniuk, vajon mi lehet annak jelentése? Milyen szimbólumokat használt a csoport, és hogyan utal az a csapat tagjainak személyére, tulajdonságaira, kedvelt tevékenységeire? Ezután az adott csoport is elmeséli, ők mit gondolnak a saját címerükről.

 

A projekt lezárása

A játékot követően befejeztük, kiegészítettük a projekt kezdetén megnyitott TKM-táblázatot. Megbeszéltük a gyerekekkel, mi az, amit megtanultunk, elértük-e a projektünk elején kitűzött célokat, megtaláltuk-e a válaszokat a kérdéseinkre, amelyekre kíváncsiak voltunk. Megnéztük azt is, melyik csoport hány pontot gyűjtött össze a projekttevékenységek során, illetve mely területen volt a leghatékonyabb, esetleg miben lenne szükség fejlődésre. (ClassDojo alkalmazás)

Osztályok bemutatói

3.a Várak bemutatása, rövid várjáték előadása
3.b Várak szereplőinek és ruházatának bemutatása. Reneszánsz zenére rövid tánc bemutatása.
3.c Címerek bemutatása, ismertetése.

A projekt lezárásának ünnepélyes része következett, a gyerekek kiállták a próbákat, maguk is lovaggá váltak Mátyás király udvarában. A csapatok előadták a saját maguk által költött indulókat. Játékos keretek között maguk is beléptek a lovagok sorába, elismerjük teljesítményüket.

Ennek  módjai:
- lovagi oklevelet kapnak a gyerekek;
- lovagi köpönyeget terítünk a vállukra;
- játék karddal lovaggá ütjük őket.