Lovagi játékok
A 3. osztályos diákok Mátyás királlyal, a korabeli mindennapokkal, szokásokkal ismerekedtek.

Digitális Témahét
2016. április 4-8.
A 2016. április 4-8. között lezajlott Digitális Témahéten a 3. osztályosok Mátyás király személyével, a korabeli mindennapokkal, szokásokkal ismerekedtek. A különféle módszereket, eszközöket felhasználó projekt elnevezése: Lovagi játékok.
A projekttervet készítette: Kiss Mónika
Átdolgozta: Salamon Péterné
Összefoglalás
A diákok olvasás órákon ismerkednek a Mátyás királyról szóló történetekkel, mondákkal. A színes szövegek - amellett, hogy a gyermekek fantáziáját, kreativitását megmozgatják-, segítik a mesei, csodás elemek és valós tények közti különbség felfedezését. Betekintést nyújtanak a Mátyás király korabeli mindennapokba, szokásokba, hagyományokba. A gyerekek képzeletbeli utazással megismerhetik a királyi udvart, annak jellegzetes szereplőit, egy-egy szimbólumát. A szereplők megelevenednek, a diákok elkészíthetik a saját váruk modelljét, az udvar alakjait, a csoport címerét. A gyerekek az átélt kalandjaikról krónikában számolnak be. A krónikások már nem lúdtollal, pergamenen örökítik meg az eseményeket, mint elődeik, hanem élnek a modern technika lehetőségeivel, IKT eszközöket használnak, új alkalmazásokkal ismerkednek munkájuk során. Élményeiket így messzi földön is megismerhetik, tudásukat, kalandjaikat megoszthatják másokkal. Miután a próbákat kiállták, maguk is lovaggá válhatnak Mátyás király udvarában.
Tantárgyak köre: | magyar nyelv és irodalom, vizuális kultúra, technika, ének-zene, néptánc, testnevelés |
Évfolyamok: | 3. évfolyam |
Időtartam: | 20 óra |
A projekthez szükséges eszközök:
- digitális fényképezőgép
- számítógép/laptop a pedagógusnak
- számítógépek/tabletek a gyerekeknek
- projektor, interaktív tábla
Szoftverek:
3.a | HÉTFŐ | KEDD | SZERDA | CSÜTÖRTÖK | PÉNTEK |
1 | Fogalomcsoportok térképe, ismeretek aktivizálása TKM-táblázat, csoportok kialakítása (1 tanóra) |
Nagyvázsonyi vár megismerése az internet segítségével Csapatzászló készítése (1 tanóra) |
Nagyvázsonyi vár elkészítésének megtervezése, anyagok, eszközök előkészítése (papírkivágó, lego, dobozok) (1 tanóra) |
Tatay Sándor: Kinizsi Pál című regényének olvasása, olvasónapló készítése fejezetenként (1 tanóra) |
TKM-táblázat befejezése, a projekt eredményeinek összefoglalása olvasás óra |
2 | Mátyás király és Kinizsi Tk:98-99. o. (a történet feldolgozása) (1 tanóra) |
Tatay Sándor: Kinizsi Pál című regényének olvasása, olvasónapló készítése fejezetenként (1 tanóra) |
Tatay Sándor: Kinizsi Pál című regényének olvasása, olvasónapló készítése fejezetenként (1 tanóra) |
Nagyvázsonyi vár makettjének elkészítése (1 tanóra) |
Osztályok bemutatói - vár makettek - címerek - vár lakói, ruházatuk - rövid bemutató a héten feldolgozott olvasmányokból (ez lehet egy előre elkészített felvétel, ppt, vagy egy dramatikus jelenet is) (2 tanóra) |
3 | Krónika írásának megkezdése Mátyás a keménykezű uralkodó Tk: 95.o. (délutáni foglalkozás) |
Játéktanítás: Védem a váramat – a másik sereg zászlajának megszerzése (délutáni foglalkozás) |
Lovagi torna: a feladatok teljesítése csapatonként (délutáni foglalkozás) |
Nagyvázsonyi vár makettjének elkészítése (délutáni foglalkozás) |
|
4 | Játéktanítás: Adj király katonát! (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika befejezése, közzététele (délutáni foglalkozás) |
3.b | HÉTFŐ | KEDD | SZERDA | CSÜTÖRTÖK | PÉNTEK |
1 | Fogalomcsoportok térképe, ismeretek aktivizálása TKM-táblázat, csoportok kialakítása (1 tanóra) |
Mátyás király udvari bolondja Tk:96-97. o. (a történet feldolgozása) (1 tanóra) |
Mátyás udvarában Tk: 104. o. Királyi lakomák, felséges ételek Tk: 105. o. (1 tanóra) |
Mátyás palotája Tk: 106-107. o. (1 tanóra) |
TKM-táblázat befejezése, a projekt eredményeinek összefoglalása (1 tanóra) |
2 | Mátyás király meg a juhász Tk: 90-91.o. (a történet feldolgozása) (1 tanóra) |
Reneszánsz zene, lant hangjának megismertetése (1 tanóra) |
Reneszánsz zene, lant hangjának megismertetése (1 tanóra) |
Tánclépések tanulása a reneszánsz kornak megfelelően (1 tanóra) |
Osztályok bemutatói - vár makettek - címerek - vár lakói, ruházatuk - rövid bemutató a héten feldolgozott olvasmányokból (ez lehet egy előre elkészített felvétel, ppt, vagy egy dramatikus jelenet is) (2 tanóra) |
3 | Játéktanítás: színcápa (délutáni foglalkozás) |
Királyi vár, palota lakóinak elkészítése (öltöztethető kartonfigurák: király, katona, udvari bolond, királynő, szolgák stb.) (délutáni foglalkozás) |
Királyi vár, palota lakóinak ruházata (öltöztethető figurák ruházatainak elkészítése) (délutáni foglalkozás) |
Királyi vár, palota lakóihoz tartozó kiegészítők készítése (fegyver, hangszer, királyi ékszerek stb.) (délutáni foglalkozás) |
|
4 | Krónika írásának megkezdése Mátyás a keménykezű uralkodó Tk: 95.o. (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika befejezése, közzététele (délutáni foglalkozás) |
3.c | HÉTFŐ | KEDD | SZERDA | CSÜTÖRTÖK | PÉNTEK |
1 | Fogalomcsoportok térképe, ismeretek aktivizálása TKM-táblázat, csoportok kialakítása (1 tanóra) |
Mátyás, az igazságos: osztályunk erényei - címer fogalma - jelképek pl.: erő, szív (internethasználat) (1 tanóra) |
Holló a címeren Tk: 102. o. (szövegfeldolg.) (1 tanóra) |
Hogyan került a holló Mátyás címerére? Tk: 103. o. (szövegfeldolg.) (1 tanóra) |
TKM-táblázat befejezése, a projekt eredményeinek összefoglalása olvasás óra |
2 | Egyszer volt Budán kutyavásár Tk:92-94. o. (a történet feldolgozása) (1 tanóra) |
Címerek készítése (1 tanóra) |
Mátyás korának fizetőeszközei (internethasználat) (1 tanóra) |
Csapatok pénze A fizetőeszközök elkészítése (1 tanóra) |
Osztályok bemutatói - vár makettek - címerek - vár lakói, ruházatuk - rövid bemutató a héten feldolgozott olvasmányokból (ez lehet egy előre elkészített felvétel, ppt, vagy egy dramatikus jelenet is) (2 tanóra) |
3 | Játéktanítás: Híres mesterségem címere… (délutáni foglalkozás) |
Címerek készítése (délutáni foglalkozás) |
Saját fizetőeszköz tervezése, anyag- és eszközszükséglet meghatározása (délutáni foglalkozás) |
Költs el egy húszast! – játékkal a címerek, pénzek értékelése (délutáni foglalkozás) |
|
4 | Krónika írásának megkezdése Mátyás a keménykezű uralkodó Tk: 95.o. (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika, krónikaszótár írása (délutáni foglalkozás) |
Krónika befejezése, közzététele (délutáni foglalkozás) |
Krónika írása
A csoportok az első napon készített fotók, videók közül kiválasztják, amelyek nekik a leginkább tetszenek, amelyek szemléletesen ábrázolják, mi történt a feladat elvégzésekor, milyen volt a résztvevők hangulata, milyen tevékenységeket végeztek el. A gyerekek a gyakorlatban felhasználják a fogamazás órákon már elsajátított ismereteiket, röviden kommentálják a fotókat, videókat, visszajelzést adnak, mi az, amit az aznapi, tevékenységek során megtanultak. A krónika elkészítéséhez választhatjuk a Smilebox vagy a Madmagz alkalmazást is.
A krónika befejezése
A gyerekek összegezik az utolsó lovagi kalandjaikat. A krónikások személyes megjegyzést is tesznek arról, mi az, amit ők tanultak a projekt során, mi tetszett nekik legjobban, mi az, amiben önmaguk szerint a legtöbbet fejlődtek. A krónika innentől kezdve megosztható másokkal. Mind a Smilebox mind a MadMagz alkalmazás lehetőséget nyújt erre. Így a krónikások által elsajátított ismeretek, átélt élmények közkinccsé válhatnak, a modern technológia, az IKT eszközök alkalmazásának segítségével.
3.a osztály
Mátyás király és Kinizsi
Kinizsi Pál megszemélyesíti a hős alakját. Bár egyszerű molnárlegény volt, mégis a legnagyszerűbb lovagi erényekkel rendelkezett. A történettel, a hős személyiségével könnyen azonosulni tudnak a gyerekek. A monda alkalmat teremt rá, hogy megbeszéljük, melyek a valós elemek benne, (pl.: Kinizsi Pál személye, vitézsége) és melyek a csodás elemek. Megnézzük Kinizsi nagyvázsonyi várának fotóját, alaprajzát az interneten, megismerkedünk a vár részeivel is a szövegértést fejlesztő gyakorlatok könyvünkből (38-39. o.).
Tatay Sándor: Kinizsi Pál
A regény megismerése, feldolgozása olvasónapló segítségével.
„Adj király, katonát!” játék
A csapatok egymással szemben állnak, köztük néhány méter távolság van. A közös csoportba tartozó gyerekek megfogják egymás kezét. Az egyik csapatból kiáll egy képviselő, aki átkiabál a másik csoportnak:
- Adj király, katonát!
- Nem adok!
- Ha nem adsz, szakítok!
- Szakíts, ha bírsz!
A kisgyerek nekifut a szemben álló csapat „láncának”. Ha szét tudja szakítani, magával vihet egyet az „ellenfél” csapat tagjai közül. Ha fennakad a „láncon”, maga marad ott, beáll a csapatba. A játékot az eddig védekező csapat folytathatja. Az a csapat veszítette el a játékot, ahonnan elfogytak a csapattagok.
(A játéknak más variációja is lehetséges.)
Védem a váramat játék
A csapatok elhelyezik a zászlójukat az udvaron egy általuk jól védhető helyen. Számháborúhoz hasonlóan játsszuk, de a regényből megismert számokat, neveket, helyszíneket lehet csak választani.
Lovagi torna
Feladatok teljesítése csapatonként a tornateremben, udvaron.
A csoportok elkészítik az udvari kalandok helyszínét, a királyi várat
Csoportok várépítő lehetőségei:
Virtuális várépítés:
A gyakorolj.hu oldalról elérhető a következő két várépítő program:
build-castle, citycreator
Lego-ból:
Az előző témánk a LEGO volt, így rendelkezésünkre állnak az építéshez szükséges játékelemek.
Nagyvázsonyi vár - Várépítő sorozat papírmakett
Nehézségi fok: 1, kész méret: 15 x 12 x 10 cm, oldalak sz.: 4 x A4, alkatrészek száma: 34, nyelv: magyar
Segítség az elkészítéséhez: Várépítő
Újrahasznosítás 1: Papírdobozokból, gurigákból
Újrahasznosítás 2: Összeépíthető tojástartókból
A krónika online változata elérhető itt.
3.b osztály
Mátyás király meg a juhász
A történetben szerepel a király, a juhász és a nemesek. Az óra alkalmat teremt a klasszikus mesefeldolgozáson túl annak megbeszélésére, hogy milyen fontos tulajdonságokkal rendelkeznek a mese szereplői, miben volt igazsága Mátyásnak illetve a juhásznak. Emellett érdemes kitérnünk a juhász öltözetének jellemzésére, bemutatására, hiszen ezt a későbbi projekttevékenységek során hasznosíthatjuk a gyerekekkel.
Mátyás király udvari bolondja
A történet igen rövid, de arra mindenképpen alkalmas, hogy megismerkedjünk egy újabb udvari szereplővel, az udvari bolonddal. Kiderül, hogy igazából eszes figura. Gondoskodott a király és udvartartása szórakoztatásáról, csakúgy mint az énekmondók.
A történet világos, rövid, így alkalmat ad rá, hogy a gyors feldolgozása után beszélhessünk az udvari ünnepekről, aminek velejárója volt a zene. Mátyás király udvarában jellemző volt a lant, mint zeneszerszám. A lant hangjának és a reneszánsz zenének a megismertetésére érdemes egy zenei részletet megismerni, meghallgatni. Amennyiben a felvételt nemcsak hallgatjuk, hanem meg is tekintjük, a gyerekek példákat láthatnak az udvari szereplők öltözékére is, amit felhasználhatnak a későbbi feladatoknál.
Mátyás udvarában, Mátyás palotája
Mindkét szövegfeldolgozás az udvar szereplőinek megismerését, egy királyi lakoma, ceremónia elképzelését segíti.
Vár lakóinak, ruházatuknak, kiegészítőknek az elkészítése:
A csoportok elkészítik a vár lakóinak figuráját. Készül király, királyné, lovag, juhász, krónikás. Készíthetnek melléjük kutyát is, (utalva az Egyszer volt Budán kutyavásár mondára) vagy a vár mellé/a vár udvarára lovat a lovagoknak. Jó, ha a gyerekek saját fantáziájukra, kreativitásukra alapozva alkotják meg a szereplők ruházatát, de némi segítségre, útmutatásra bizonyára szükségük lesz. Ilyen segítség lehet, ha egy-egy figura alaklemezét elkészítjük, vagy ruházatra hozunk példát. A gyerekek nagyon szeretik az öltöztető babákat. Rengeteg ötletre lelhetünk a Pinterest oldalán a kulcsszavakat beírva (öltöztető baba) (https://hu.pinterest.com).
3.c osztály
Egyszer volt Budán kutyavásár
A monda erősíti a Mátyásról, mint igazságos uralkodóról kialakult képet. Az írás feldolgozásán, a történet megbeszélésén túl fontos kitérnünk a szereplőkre, illetve azok jellemvonásaira. A gyerekek megfogalmazzák, melyik szereplő és miért vált számukra szimpatikussá. Összegyűjtjük a királyra, a kéttehenes gazdára, a hatökrös gazdára és az urakra illő tulajdonságokat. A tanulókkal együtt összegezzük a történet tanulságát.
Miután jellemeztük az első történet szereplőit, kiemeltük pozitív jellemvonásaikat, beszélgetést kezdeményezünk a mi közösségünk legfőbb erényeiről. Megbeszéljük, hogyan, milyen szimbólumokkal) lehetne ezeket ábrázolni. Példát hozunk címerekre (pl.: Mátyás király címere…). Az erényekhez példákat társíthatunk az állatvilágból is (oroszlán – erő, bátorság; róka- ravaszság). Kiemeljük, mi az, amire a mi közösségünk büszke lehet.
Tisztázzuk a címer jelentését, jelentőségét.
„A címer a középkori fegyverhasználaton alapuló olyan - legtöbbször pajzs alakú, meghatározott szabályok szerint szerkesztett - jelkép, amelyet magánszemélyek vagy testületek megkülönböztető jelként jog szerint használnak.” (heraldika)
Holló a címeren, Hogyan került a holló Mátyás címerére?
Miután közösen megismertük az újabb mondát, felidézzük a gyerekekkel, amit a már megismert történetekből a királyi udvar szereplőiről, jellemvonásaikról megtudtunk, és összekapcsoljuk azokkal a jó tulajdonságokkal, amelyek saját közösségünkre jellemzőek.Miután korábban már megismertük a címer jelentőségét, néhány jellegzetes szmbólumát, a csoportok hozzálátnak, hogy elkészítsék a saját címerüket. Mindebben a gyerekek utalhatnak saját tulajdonságaikra, kedvelt tevékenységeikre.
A címerek egyes részeinek elrendezésére a Pinterest oldalon is találhatunk példákat.
A csoportok saját ötleteiket kreatív módon formába öntik, elkészítik saját címerüket. A tevékenységhez szükség lehet papírra, kartonra, festékre, színes papírra, színes ceruzára, filctollakra, grafit ceruzára, ollóra, ragasztóra.
Miután a munkával elkészültek, a csoportok bemutatják egymásnak címereiket. A társak feladata először a címer „megfejtése” lenne, azaz ki kell találniuk, vajon mi lehet annak jelentése? Milyen szimbólumokat használt a csoport, és hogyan utal az a csapat tagjainak személyére, tulajdonságaira, kedvelt tevékenységeire? Ezután az adott csoport is elmeséli, ők mit gondolnak a saját címerükről.
A projekt lezárása
A játékot követően befejeztük, kiegészítettük a projekt kezdetén megnyitott TKM-táblázatot. Megbeszéltük a gyerekekkel, mi az, amit megtanultunk, elértük-e a projektünk elején kitűzött célokat, megtaláltuk-e a válaszokat a kérdéseinkre, amelyekre kíváncsiak voltunk. Megnéztük azt is, melyik csoport hány pontot gyűjtött össze a projekttevékenységek során, illetve mely területen volt a leghatékonyabb, esetleg miben lenne szükség fejlődésre. (ClassDojo alkalmazás)
Osztályok bemutatói
3.a Várak bemutatása, rövid várjáték előadása
3.b Várak szereplőinek és ruházatának bemutatása. Reneszánsz zenére rövid tánc bemutatása.
3.c Címerek bemutatása, ismertetése.
A projekt lezárásának ünnepélyes része következett, a gyerekek kiállták a próbákat, maguk is lovaggá váltak Mátyás király udvarában. A csapatok előadták a saját maguk által költött indulókat. Játékos keretek között maguk is beléptek a lovagok sorába, elismerjük teljesítményüket.
Ennek módjai:
- lovagi oklevelet kapnak a gyerekek;
- lovagi köpönyeget terítünk a vállukra;
- játék karddal lovaggá ütjük őket.