Tudásmegosztó workshop
Digitális svédasztal az Újbudai Petőfiben.
Tudásmegosztó workshop
VEKOP 7.3.3-17-2017-00011
„Digitális svédasztal az Újbudai Petőfiben”
Helyszín:
Újbudai Petőfi Sándor Általános Iskola
1116 Budapest, Kiskőrös u. 1.
Google meet kapcsolat:
szaktanácsadó, vendégek
Időpont:
2020. december 2. szerda 10 óra
Programfelelős, szervező:
Dr. Pereszlényiné Kocsis Éva igazgató, pályázati koordinátor
Téma:
Online együttműködés részleteinek kidolgozása (drive-VEKOP - Digitális svédasztal a fejlesztő csoporttal, később a saját tantestülettel, 2021. tavaszán a 4 bevont iskola, majd a kerület iskoláival való megosztás)
PROGRAM
1. A digitális svédasztal tartalmi elemeinek meghatározása
dr. Pereszlényiné Kocsis Éva igazgató
(együttműködés - partnerek, kapcsolatfelvétel, feladatok meghatározása, vállalások, a vállalt (Geomath, Geogebra, Lego) programcsomag adaptációja, a hátrány kompenzáció csökkentését szolgáló digitális tartalmak fejlesztése, az IKT eszközök alkalmazása)
2. Használt alkalmazások - Salamon Péterné bevont pedagógus
• Lego story starter – Kocsis Tünde
• Geogebra – Almási Klára
• Mor to Math – Salamon Péterné
• LearningApps – Wordwall – Varga Dóra
• Legorobot – Szabados Mátyás
• Prezi, ppt – Gáspár Klaudia
3. Az oktatásban használt eszközök
Bálint Levente rendszergazda
4. Digitális tananyagok történelem órán
Tomcsányi László történelem tanár
5. Tanítást-tanulást támogató tartalmak, digitális projekt leírások, segédanyagok bemutatása
Név | Projektleírások |
Fülöp Márta | KRÉTA Kollaborációs tér |
Salamon Péterné | Lego MoreToMath |
Kocsis Tünde | Lego story starter |
Szabados Mátyás | Legorobot |
Varga Dóra | LearningApps – Wordwall |
Almási Klára | Geogebra |
Gáspár Klaudia | Prezi, ppt |
SZÜNET
12:50 – 15 óra
6. Digitális tanmenetek, digitalizált óravázlatok prezentálása
Név | Téma | Osztály |
Salamon Péterné | Lego MoreToMath/matematika | 2.b |
Kocsis Tünde | Szövegértés fejlesztése a LEGO StoryStarter csomag alkalmazásával | 3.b |
Nagyné Szaka Anita | "Válogatunk, rendszerezünk"/matematika | 4.b |
Varga Dóra | Szövegértés fejlesztése interaktív programokkal, játékokkal (Wordwall, LearningApps) | 2.a |
Szabados Mátyás | LEGO Mindstorms EV3 robot alkalmazásának lehetősége matematika órán | 1.a |
Almási Klára | Lineáris függvények geogebrával | 8.o |
Gáspár Klaudia | Hivatkozás és hiperhivatkozás elhelyezése a prezentációban |
7. A digitális svédasztal - tartalmi részek összeállítása
dr. Pereszlényiné Kocsis Éva ig.
kb. 15 óra: Rendezvény zárása, tapasztalatok összegzése
dr. Pereszlényiné Kocsis Éva ig.
Beszámoló a program megvalósításáról
„Digitális svédasztal az Újbudai Petőfiben” címmel tudásmegosztó workshop-ot tartottunk iskolánkban, melynek részletes programját a VEKOP pályázat bevont pedagógusai határozták meg. A tudásmegosztás interaktív módon valósult meg.
Célok:
• iskolai keretek között megvalósuló digitális kultúra fejlesztési lehetőségeinek bemutatása, bemutató órák, jó gyakorlatok, a beszerzett eszközök bemutatása a meghívottaknak,
• megszerzett ismeretek továbbadása,
• digitális tartalmak közzététele.
Tevékenységbe bevontak köre: szakmai megvalósítók, tanítók, tanárok, intézményvezető, szaktanácsadó
Helyszínek:
• számítástechnika terem
• okosterem
• tantermek
• digitális tér – google meet
A szakmai nap programjának leírása:
A megfelelő digitális tanterem és eszközállomány biztosított volt a rendezvényhez. A rendezvényt 10:00 órakor dr. Pereszlényiné Kocsis Éva intézményvezető nyitotta meg. Köszöntőjében elmondta, hogy a folyamatos informatikai technikai fejlesztés elengedhetetlen. Beszámolt arról, hogy tovább bővült az igényeknek megfelelő modern okosteremmel és okostáblákkal az iskola. Négy tanterembe nagyméretű digitális táblát vettünk a pályázati forrásokból.
A szakmai megnyitót követően a More To Math szoftverről és a hozzá tartozó Lego alapkészletekről hallhattunk előadást Salamon Péterné intézményvezető-helyettestől. Ez azonnal használható oktatási segédanyag, amely a matematikai alapkészségek és problémamegoldó gondolkodás oktatásához nyújt segítséget. Az oktatási eszköz a tanulót tapasztalati úton bevezeti, és az így nyert tudást elmélyíti az olyan matematikai kompetenciákban, mint a megszerzett tudás alkalmazása, az egyéni és csoportos problémamegoldás, érvelés, kitartás, precizitás. Az ismerős LEGO elemeket felhasználva a tanulók valós megértéshez jutnak, így magabiztosan, motiváltan gondolkodnak, írnak és beszélnek a matematikában.
A következő előadás a szövegértés témakört érintette, Kocsis Tünde tanító előadásában. A LEGO® StoryStarter használatával a tanulók történeteket kitalálva kommunikálhatnak egymással, jeleneteket alkothatnak a LEGO® elemekből, fényképeket készíthetnek róla és képregénnyé szerkeszthetik a StoryVisualizer szoftverrel.
Ezt követően Nagyné Szaka Anita tanító tartott digitális eszközökkel támogatott bemutatóórát a többi pedagógus bevonásával. Az óra témája: Válogatunk, és rendszerezünk. Összegzésében megállapította, hogy a technológiai eszközök hatékonyabbá tehetik a matematika tanítását. (okosdoboz, https://learningapps.org/ )
Varga Dóra digitális eszközökkel támogatott bemutatóórát tartott. Tanulói már elsőben megismerkedtek a tabletek és az interaktív tábla használatával. A bemutatott tantárgy olvasás óra volt. Az Égigérő paszuly című mesét kellett feldolgozni, különböző rávezető feladatokkal. (https://www.youtube.com/watch?v=oy6dmVjFnwA, párkereső játék https://learningapps.org/7919539, szerencsekerék: https://wordwall.net/hu/resource/7763718/olvas%c3%a1s/az-%c3%a9gig-%c3%…, tankockák: https://learningapps.org/4205517)
Szabados Mátyás tanító a Lego Mindstorm Ev3 robotot mutatta be. A robot segíti a logikai gondolkodást és a konstruálási képességek fejlesztését. Építhetünk távirányítással működő szerkezetet, vagy vehetünk példákat robotokra a valóságból és elkészíthetjük annak hasonmását, de saját elképzelésünknek megfelelő funkcióval bíró konstrukciót is létrehozhatunk.
A felső tagozaton Almási Klára intézményvezető helyettes a Geogebra rejtelmeibe vezetett be minket. A program alkalmas matematikai és természettudományos összefüggések vizuális megjelenítésére és játékos elemzésére. Az animációk, a változtatható paraméterek segítségével könnyebben felismerhetjük és megérthetjük az összefüggéseket.
Másik felsős kolléganő, Gáspár Klaudia a hiperlink és a hiperhivatkozás adta lehetőségeket személtette egy előre elkészített feladat alapján. Elmagyarázta, mire lehet beállítani a Power Point programban a hivatkozásokat. Egy prezentációt összeállítani ma már általános iskolásoktól is elvárás, a pedagógusok is szívesen használják.
Fülöp Márta szaktanácsadó online előadást tartott számunkra a Kréta DKT használatáról. Az online térbe egy új kollégánk, Tomcsányi László is bekapcsolódott, aki bár csak ebben a tanévben érkezett hozzánk, szívesen vesz részt a digitális módszertani csomagunk bevezetésében, használatában, elterjesztésében.
Bálint Levente rendszergazda nem csak a háttérből segíti a munkánkat, hanem aktív résztvevője volt a szakmai napunknak is.
A szakmai rendezvény biztosította a pedagógusok szemléletformáló attitűdváltásának bemutatását, megerősítését. A digitális módszertani csomagok alkalmazásának tapasztalati átadására megteremtődött a lehetőség.